Sådan opdager forsikringsselskaber forsikringssvindel
Forsikringsselskaberne gør alt hvad de kan for at opdage svindlere
Forsikringssvindel blandt danskerne er mere udbredt, end hvad de fleste tror. Det ved forsikringsselskaberne, og derfor gør de alt, hvad de kan for at opdage svindlerne.
Forsikringsselskaberne oplever i stor stil, at danskerne snyder med forsikringen for at få udbetalt mere i forsikring eller endda for at få udbetalt erstatning, selvom de ikke har krav på det. Danskerne svindler nemlig mere, end hvad de fleste tror. Nogen gør det med fuldt overlæg, mens andre ikke betegner deres svindel som svindel. Men uanset hvad så er selv den mindste omskrivning svindel. Det kan være lige fra at sætte ild til sin bil, fingere et indbrud eller blot skrive mere på skadesanmeldelsen til forsikringsselskabet.
Hvordan opdager forsikringsselskaberne så forsikringssvindlerne?
Det har høj prioritet for forsikringsselskaber at opdage forsikringssvindlen. For svindel betyder højere præmier for kunderne – også selvom de ikke har snydt med forsikringen. Ved mistanke om forsikringssvindel, undersøger forsikringsselskaberne sagen for at finde ud af, om der er hold i mistanken. Undersøgelsen kan blandt andet indeholde granskning af dokumenter, fotoundersøgelser, undersøgelse af bil, undersøgelse af udvendig del af hus, indhentning af oplysninger fra vidner og i sjældne tilfælde videooptagelser. I mere alvorlige sager kan forsikringsselskabet også sætte en overvågning i gang. Har nogen anmeldt en alvorlig rygskade kan forsikringsselskabet altså skygge personen for at se, om personen alligevel kan bruge ryggen i hverdagen. Forsikringsselskaberne kan også vælge at finde personen på de sociale medier. Eksempelvis kan forsikringsselskabet finde personen på facebook og undersøge, om der er mulighed for at se billeder af personen. Her har de også chancen for at få dokumenteret, at personen måske slet ikke er så skadet, som denne har givet udtryk for.
Forsikringsselskabet må gøre følgende for at opdage forsikringssvindel
- Opsøge kundens venner, naboer eller arbejdsplads for at stille afklarende spørgsmål
- Overvåge kunden i for eksempel bussen eller i supermarkedet
- Fotografere kunden, når han færdes på offentlige områder
Omvendt må forsikringsselskabet ikke
- Åbne kundens post
- Aflytte kunden indendørs
- Hacke sig ind i kundens computer, e-mail eller Facebook-konto
- Trænge ind på områder, der ikke er offentligt tilgængelige
- Overvåge kunden steder, der ikke er frit tilgængelige
- Videregive oplysninger om eller billeder af kundens private forhold
Bedømmelsesoversigt
Gennemgå denne artikel nedenfor
Artikel anmeldelser
There are no reviews yet. Be the first one to write one.