Derfor nægter danskerne at spare penge på forsikringen
Hver tyvende forsikringskunde overvejer at skifte selskab i løbet af 2015, afslører tal fra analyseinstituttet EPSI Danmark. Men hvad holder resten tilbage?
Hver fjerde tror ikke, de kan spare penge ved at skifte forsikringsselskab. Og hver femte tror ikke, de kan få bedre dækning andre steder. Det viser en undersøgelse, Opeepl har lavet for Findforsikring.dk. Men det er langt fra sikkert, at danskerne har ret. Tal fra Danmarks største forsikringsportal tegner nemlig et noget andet billede.
Ni ud af ti danskere, der har brugt Findforsikring.dk, sparer penge, når de skifter forsikringsselskab. I gennemsnit sparer de 2.414 kroner om året. Derudover får tre ud af fire bedre betingelser, når de skifter.
Forsikring handler om tryghed
Over halvdelen af kunderne skifter ikke, fordi de er tilfredse med deres nuværende forsikringsselskab.
“Forsikring handler meget om at føle sig tryg i hverdagen, og for nogle kan den følelse være mere værd end en besparelse,” siger Kasper Kjems, marketing manager i Findforsikring.dk, men slår samtidig fast:
Du skal ikke være bange for, at du sætter dit gode forhold til forsikringsselskabet over styr, hvis du forhandler om prisen, Kasper Kjems, marketing manager i Findforsikring
“Du skal ikke være bange for, at du sætter dit gode forhold til forsikringsselskabet over styr, hvis du forhandler om prisen. Forsikringsselskaberne er også købmænd, så de ved godt, at de skal være på tæerne, hvis de vil beholde deres gode kunder.”
Loyale kunder snyder sig selv
Danskerne er trofaste forsikringskunder. Knap halvdelen har været kunde i deres nuværende forsikringsselskab i mere end fem år. Men danskerne risikerer at snyde sig selv, hvis de ikke er aktive nok.
Derfor anbefaler Kasper Kjems, at alle undersøger priser og dækninger i andre forsikringsselskaber end deres nuværende mindst hvert andet år.
Hvad er de største barrierer for, at du skifter forsikringsselskab?
53,5 procent er tilfredse med deres nuværende selskab
25,1 procent tror ikke, der er penge at spare
18,9 procent tror ikke, jeg kan få bedre dækning andre steder
10,4 procent synes, det er uoverskueligt
5,9 procent synes, det er for besværligt
2,5 procent kender ikke deres forsikringsbehov
5,8 procent svarer ’andet’
2,8 procent svarer ’ved ikke’
Kilde: Opeepl for Findforsikring
Survey blandt 960 voksne danskere, der har en eller flere forsikringer.
Det har været muligt at give flere svar.
Bedømmelsesoversigt
Gennemgå denne artikel nedenfor
Artikel anmeldelser
There are no reviews yet. Be the first one to write one.