Her er forsikringsselskabet med de mest tilfredse kunder
Danskerne er mere tilfredse med deres forsikringsselskab end med deres bank. Men der er stadig stor forskel på tilfredsheden fra selskab til selskab. Det viser en stor undersøgelse, som Norstat Danmark har lavet for EPSI Rating Danmark.
De mest tilfredse kunder finder man i Lærerstandens Brandforsikring og Bauta Forsikring. Men det er ikke alle, der kan tegne forsikringer i de to selskaber. Lærerstandens Brandforsikring henvender sig til undervisere, mens Bauta er for sygeplejersker og andre grupper inden for sundhedssektoren.
Forsikringsbranchen bør gøre vilkårene for forsikringerne mere gennemskueligeEPSI Rating Danmark
EPSI Rating Danmark har derfor følgende opfordring til de andre selskaber:
“Når kundetilfredsheden skal øges er det især vigtigt, at forsikringsbranchen gør vilkårene for forsikringerne mere gennemskuelige, og at de sikrer sig, at kunderne føler, at de er korrekt forsikrede,” står der i rapporten fra EPSI Rating Danmark.
Når skaden er sket
Kundernes tilfredshed hænger i høj grad sammen med, hvordan selskabet har håndteret en skade. Når skadeshåndteringen har været som forventet er kundetilfredsheden 82,2 på en skala fra 0 til 100. Når den ikke har været som forventet, er tilfredshed helt nede på 58,8.
“Det er først, når uheldet er ude, og du har brug for dit forsikringsselskab, at du finder du af, om du har de rigtige dækninger – hos det rigtige selskab,” siger Kasper Kjems, der er marketing manager i Findforsikring.dk.
Han opfordrer til at undersøge, om andre selskaber kan gøre det bedre og billigere.
Danskere, der er utilfredse med deres nuværende selskab og undersøger markedet ved hjælp af Findforsikring.dk, ender ofte med at skifte selskab. I gennemsnit sparer de 2.443 kroner ved at skifte selskab, og desuden får ni ud af ti bedre betingelser, end de havde i deres tidligere selskab.
Selskab | Kundetilfredshed |
Lærerstandens Brandforsikring | 85,1 |
Bauta | 83,0 |
FDM Forsikring | 81,9 |
PenSam | 81,2 |
Runa | 80,3 |
Alka | 79,8 |
Købstædernes Forsikring | 79,7 |
Øvrige | 78,4 |
Branchen | 77,4 |
GF Forsikring | 77,3 |
Tryg | 76,8 |
Alm. Brand | 76,1 |
Topdanmark | 75,9 |
Codan | 74,2 |
Kilde: Norstat Danmark for EPSI Rating Danmark
Kundetilfredsheden bliver målt på en skala fra 0 til 100. Jo højere værdi, jo gladere kunder. Gennemsnittet for virksomheder er normalt 60-75. Virksomheder over 75 har en stærk position blandt sine kunder, mens virksomheder under 60 har en risiko for at miste sine kunder.
Bedømmelsesoversigt
Gennemgå denne artikel nedenfor
Artikel anmeldelser
There are no reviews yet. Be the first one to write one.